Search This Blog

Zaman Seni


  • SENI ZAMAN JOMON (14, 000-300 SM)


  • Penduduk pertama Jepun, Orang-orang Jomon.
  • Dinamakan sempena tanda-tanda tali yang menghiasi permukaan tanah liat mereka.
  • Pemburu nomad yang kemudiannya mengamalkan pertanian terancang dan bandar-bandar binaan.
  • Bina rumah kayu sederhana.
  • Menghasilkan tembikar yang mewah, dogu dan permata kristal. 


SENI ZAMAN YAYOI (300 SM - 300M)


Yayoi, yang dinamakan untuk daerah di Tokyo tempat sisa-sisa 
penempatan mereka pertama kali ditemukan.

Orang Yayoi tiba di Jepun kira-kira 300 SM.

Membawa pengetahuan mereka mengenai penanaman padi
sawahpembuatan senjata tembaga dan loceng tembaga (dōtaku), 
dan seramik berputar dan seramik kiln.


SENI ZAMAN KOFUN (300M - 710 M)

  • Peringkat ketiga dalam prasejarah Jepun.
  • Mengubahsuai budaya Yayoi, yang boleh dikaitkan dengan pembangunan dalaman atau kekuatan luaran.
  • Dinamakan bersempena banyak makam megalitik (kofun) yang dihasilkan sepanjang tempoh ini.
  • Pelbagai kumpulan orang membentuk pakatan politik dan bersatu menjadi sebuah negara.
  • Artifak tipikal adalah cermin gangsa, simbol-simbol aliansi politik, dan ukiran tanah liat yang disebut haniwa yang didirikan di luar makam.


SENI ZAMAN ASUKA & NARA

  • Dinamakan sempena kerusi kerajaan terletak di Lembah Asuka (542M - 645M) dan di kota Nara hingga 784M, kebanjiran penting pertama kebudayaan Asia benua berlaku di Jepun.
  • Orang Jepun mengiktiraf aspek budaya Cina yang dapat menguntungkan mereka sendiri: sebuah sistem untuk menukarkan idea dan bunyi ke dalam tulisan; historiografi; teori-teori kerajaan yang kompleks, seperti birokrasi yang berkesan; dan, yang paling penting untuk kesenian, teknologi baru, teknik bangunan baru, kaedah canggih yang lebih maju dalam gangsa, dan teknik baru dan media untuk lukisan.
  • Tumpuan utama dalam hubungan antara Jepun dan benua Asia ialah pembangunan Buddhisme.







Kōryū-ji (kuil Shingon) di Uzumasa, Ukyō Ward, Kyoto, Japan.







  • Bentuk Maitreya separa telah disesuaikan dengan gaya seni Yunani Kuno yang sangat maju dan dihantar ke Jepun seperti yang dibuktikan oleh Kōryū-ji Miroku Bosatsu dan patung Chūgū-ji Siddhartha.

  •  Banyak ahli sejarah menggambarkan Korea sebagai pemancar semata-mata Buddha. Mereka menggambarkan titik terminal penghantar seni Silk Road selama beberapa abad pertama zaman kita.
  • Contoh-contoh lain boleh didapati dalam perkembangan ikonografi Jepun Fūjin Wind God,  penjaga Niō,  dan corak bunga Klasik dekat dalam hiasan kuil. 




SENI ZAMAN HEIAN (794M–1185M)

  • Pada tahun 794M ibukota Jepun secara rasmi dipindahkan ke Heian-kyō (sekarang Kyoto), di mana ia kekal sehingga tahun 1868.
  • Tempoh ketika shogun Kamakura (pemerintahan tentera feudal jepun kerajaan imperialis-bangsawan) ditubuhkan pada akhir Perang Genpei.
  • Tempoh ini dibahagikan kepada Heian awal dan Heian akhir, atau Fujiwara awal.
  • Tarikh yang paling penting ialah 894, kedutaan-kedutaan negara ke China secara rasmi dihentikan.


Heian Awal...

  • Sebagai tindak balas kepada kekayaan dan kekukuhan agama Buddha yang terorganisir di Nara.
  • Pada inti penyembahan Shingon adalah mandala, gambar rajah alam semesta rohani, yang kemudiannya mula mempengaruhi reka bentuk kuil.
  • Seni bina Buddha Jepun juga mengadopsi stupa, asalnya bentuk seni bina India, dalam pagoda gaya Cina.
  • Kuil-kuil yang didirikan untuk mazhab baru ini dibina di pergunungan, jauh dari Mahkamah dan awam di ibukota



MURO-JI, NARA, JEPUN

  • Mengambil berat tentang gaya terutama untuk kesempurnaan dalam bidang seni lukis,puisi, kesusasteraan, ukiran dan senibina.
  • Kuil yang paling mencerminkan semangat Heian Shingon awal adalah Murō-ji (awal abad ke-9)






Heian Akhir...

  • Tulisan tangan naratif mendatar, digambarkan sebagai e-maki ( , "skrol gambar").
  • Para artis abad ke-12 dalam versi e-maki menyusun sistem konvensional bergambar yang menyampaikan secara visual kandungan emosi setiap adegan.
  • Ban Dainagon Ekotoba (akhir abad ke-12), skrol yang berkaitan dengan tipu muslihat di mahkamah, menekankan angka-angka dalam gerakan aktif yang digambarkan dalam strok berus pantas dan warna-warna nipis tetapi bertenaga.
  • E-maki juga berfungsi sebagai contoh yang paling awal dan paling hebat dari otoko-e ("gambar lelaki") dan gaya lukisan onna-e ("gambar wanita").


SENI ZAMAN KAMAKURA

  • Pada tahun 1180 perang berlaku antara dua pahlawan yang paling berkuasa, Taira dan Minamoto.
  • Minamoto muncul sebagai pemenang dan mendirikan kerusi kerajaan dikampung Kamakura (1185M - 1333M).
  • Dengan peralihan kekuasaan dari golongan bangsawan kepada kelas pahlawan, seni harus memuaskan penonton baru: lelaki yang menumpukan kepada kemahiran peperangan, para imam yang berkomitmen untuk menjadikan agama Buddha tersedia untuk orang biasa yang buta huruf, dan konservatif, bangsawan dan beberapa anggota imamat yang menyesali kuasa yang menurun dari mahkamah.
  • Oleh itu, realisme, trend pemasyhuran, dan kebangkitan klasik mencirikan seni zaman Kamakura.
  • Dalam zaman Kamakura, Kyoto dan Nara kekal sebagai pusat pengeluaran artistik dan budaya yang tinggi.


 Arca






Dua penjaga Niō (1203) di Great South Gate dari Tōdai-ji di Nara





SENI ZAMAN MUROMACHI(1338-1573)

  • Juga dikenali sebagai zaman Ashikaga, perubahan besar berlaku dalam budaya Jepun.
  • Klan Ashikaga mengambil alih kuasa shogun dan memindahkan ibu pejabatnya ke Kyoto, ke daerah Muromachi di bandar.
  •  Dengan kembalinya kerajaan ke ibu negara, trend popularisasi zaman Kamakura berakhir, dan ekspresi budaya mengambil sikap yang lebih aristokrat dan elitis.
  • Zen Buddhisme, mazhab Ch'an yang secara tradisinya dianggap telah ditubuhkan di China pada abad ke-6, diperkenalkan buat kali kedua ke Jepun dan menjadi akar.



Pine Trees screen (Shōrin-zu byōbu 松林図 屏風)
Hasegawa Tōhaku (1539–1610).

SENI AZUCHI-MOMOYAMA

  • Inovasi terbesar dalam tempoh itu adalah formula, yang dibangunkan oleh Kanō Eitoku, untuk penciptaan landskap yang monumental di pintu gelangsar yang melampirkan sebuah bilik.
  •  Hiasan bilik utama menghadap taman Jukō-in, sebuah subtemple Daitoku-ji (sebuah kuil Zen di Kyoto), mungkin merupakan contoh terbaik karya Eitoku.
  • Pokok ume besar dan pinus kembar digambarkan pada pasang skrin gelongsor dengan sudut bertentangan diagonal, batang mereka mengulangi menegak dari tiang sudut dan cawangannya memanjang ke kiri dan kanan, menyatukan panel bersebelahan. 


Cypress Trees Byōbu (1590), skrin lipat oleh Kanō Eitoku



SENI ZAMAN EDO

  • Asalnya digunakan untuk menterjemahkan kitab-kitab Buddha pada abad kelapan di Jepun.
  • Terdiri daripada ukiran gambar atau gambar di sekeping kayu, yang kemudiannya ditekan ke atas sekeping kertas.
  • Abad ke-8 dianggap sebagai kaedah mudah untuk pembiakan teks bercetak sehingga inovasi lanjut dibenarkan untuk warna diterjemahkan di atas kertas atau lebih dikenali sebagai cetakan Nishik-e.
  • Menghasilkan barangan seperti kalendar yang biasanya dijual kepada ahli masyarakat yang kaya.

SENI ZAMAN PRA PERANG
  • Pengenalan nilai-nilai kebudayaan Barat mempengaruhi dalam seni Jepun, serta dalam hampir setiap aspek budaya yang lain, antara nilai-nilai tradisi dan percubaan untuk menduplikasi dan mengasimilasikan pelbagai gagasan baru. 


SENIBINA
  • Stesen Tokyo, sebuah bangunan seni bina Giyōfū, penuh dengan batu bata dan gaya pseudo-Eropah. Gaya bangunan ini dibina di kawasan bandar.



SENI ZAMAN POST PERANG


  • Selepas berakhirnya Perang Dunia II pada tahun 1945, banyak artis memulakan bentuk seni kerja yang berasal dari adegan antarabangsa, bergerak dari perkembangan seni tempatan ke arus utama seni dunia.
  • Tetapi konsepsi tradisional Jepun telah bertahan, terutamanya dalam penggunaan ruang modular dalam seni bina, selang jarak tertentu dalam muzik dan tarian, kecenderungan untuk kombinasi warna tertentu dan bentuk-bentuk kesusasteraan yang khas.
  • Pelbagai bentuk seni yang tersedia untuk Jepun mencerminkan keadaan seni yang kuat, disokong secara meluas oleh rakyat Jepun dan dipromosikan oleh kerajaan.

  • Kesenian dan seni Amerika amat mempengaruhi Jepun.
  • Walaupun rasa takut terhadap gempa bumi sangat menghalang bangunan gedung pencakar langit, kemajuan teknologi membiarkan Jepun membina bangunan yang lebih besar dan lebih tinggi dengan pemandangan yang lebih artistik.
  • Jepun sentiasa membezakan 'seni halus' dan 'seni hiasan', seperti yang telah dilakukan Barat sejak zaman Renaisans, adalah penting untuk menyedari sumbangan penting dan unik Jepun dalam bidang seni dalam hiburan, kegunaan komersil, dan grafik reka bentuk.
  • Kartun yang diimport dari Amerika membawa kepada anime yang pada mulanya diperolehi secara eksklusif daripada cerita-cerita manga. 

Manga
Anime



No comments:

Post a Comment